• Nieuws
  • Stay fit in tijden van corona: 10 tips voor jou als hardloper

Stay fit in tijden van corona: 10 tips voor jou als hardloper

De actuele ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) houden ons allemaal bezig. Nederland werkt massaal thuis: je dagelijkse loopje naar de koffieautomaat vindt niet meer plaats en die ene vraag aan je collega stel je nu via de chat of telefoon. Evenementen zijn afgelast of uitgesteld, wat betekent dat jouw voorbereiding om jouw sportieve doel te behalen je is ontnomen. Balen! Kortom: tijd om (weer) in beweging te komen. Gelukkig zijn wij hardlopers en kunnen we ook hardlopen in tijden van corona. Onze belangrijkste tip is dan ook: blijf dit doen en ga niet binnen zitten.

Beweging is juist erg belangrijk voor je immuunsysteem en met de nodige beweging sta je straks weer fit aan de start bij één van onze evenementen. De wetenschap drukt het ons ook op het hart, blijf in beweging!

We hebben een aantal leuke tips voor jou om je door deze zware coronatijden te slepen.

Tip 1. Ga lekker hardlopen

Het grote voordeel van hardlopen in de buitenlucht: we kunnen dit altijd en overal doen! Trek daarom je hardloopoutfit aan en maak alleen een heerlijke run door de prachtige natuur in jouw omgeving. Het is rustig op straat, wat het hardlopen nog heerlijker kan maken. Geniet van de zingende vogels, de bomen die groen kleuren en maak je hoofd leeg, zodat je de dag goed kunt starten. Dat maakt het thuiswerken daarna net iets prettiger. Uiteraard kun je natuurlijk ook na een dag hard werken de deur uit gaan voor een namiddagloopje. Doe wat voor jou goed voelt, zodat je optimaal je dag kunt benutten.

Tip 2. Krachtoefeningen voor hardlopers

Sneller worden en je looptechniek verbeteren? Dat kan met deze instructievideo’s van Japke Janneke. De video’s ‘krachttraining voor hardlopers’ geven uitleg door middel van beeld en helpen je om blessurevrij te blijven en je kracht te vergroten. Rekken en strekken is daar ook een belangrijk onderdeel van, maar doe het alsjeblieft op de juiste manier! Runner’s World geeft je graag een zevental rekoefeningen die je echt niet moet doen, samen met advies over hoe het wel moet. Lees ze hier!

Belangrijk om dit bij te houden, want je wilt straks geen blessure hebben mocht je straks weer kunnen deelnemen aan een hardloopevenement. 

Tip 3. Word lid van onze Le Champion Running Strava club!

Word lid van onze Le Champion Running Club op Strava. Dit maakt het hardlopen nog leuker! Leer nieuwe segmenten kennen en ga de uitdaging aan met jezelf en andere hardlopers.

Tip 4. Duik in de boeken over hardlopen

Er zijn talloze boeken over hardlopen. Wil je meer weten over de wetenschap achter deze sport? Pak dan ‘Alles wat je wilt weten over hardlopen’. Uiteraard kun je ook het boek van onze Nederlandse hardloopheld, Adbi Nageeye, lezen. Kom meer te weten over zijn verleden en ervaringen tijdens hardlopen in ‘Atleet zonder grenzen’. Heb je niet zoveel zin een dik boek? Koop dan gewoon de nieuwste Runner’s World en lees de leuke en inspirerende verhalen van onder andere Erben Wennemars en Arjan Robben.

Tip 5. Kijk leuke documentaires of uitzendingen over hardlopen

Lekker in beweging blijven is belangrijk, maar onderzoekers geven ook aan dat het niet goed is om volop zware, intensieve trainingen te gaan doen. Daarom hebben wij een aantal leuke documentaires en uitzendingen over hardlopen op een rijtje gezet. Een avondje zonder hardloopschoenen, met de voetjes omhoog op de bank.

– De magische grens op de klassieke afstand van 42 km en 195 meter in Wenen
Bekijk hoe Eliud Kipchoge op zaterdag 12 oktober 2019 het wereldrecord op de klassieke afstand verbrak.

– Geniet van een heerlijke najaarsmarathon nu jouw voorjaarsmarathon is afgelast.
Bekijk de uitzending van de TCS Amsterdam Marathon 2019 nog een keer en stoom je klaar voor deze najaarsmarathon!

– Het doorzettingsvermogen van deze hardloper is onbeschrijfelijk.
Ramón krijgt te horen dat hij nooit meer 100 meter zal kunnen rennen. Toch gaat hij trainen voor een Iron Man. Bekijk hier het waargebeurde verhaal.

– Forrest Gump wordt gepest en heeft een laag IQ, tot hij begint te rennen…
Bekijk een mooi hardloopverhaal dat geweldig eindigt in het leger!  

Tip 6. Maak een heerlijk eiwitrijk recept

Voor een goed herstel na het hardlopen is het belangrijk dat je voldoende eiwitten eet. Dit hoeft natuurlijk niet saai te zijn, want tegenwoordig zijn er super veel lekkere en gezonde recepten. Deze bananenpannenkoeken zijn ook nog eens in 10 minuten klaar en super goed voor het herstel. Bekijk het recept bij Runner’s World en duik de keuken in na jouw run!

Tip 7. Nieuwe doelen?

Is het doel waar je voor trainde weggevallen? Ga dan niet volop door met trainen en neem even wat gas terug. Zo kun je bijvoorbeeld op de dag dat je een wedstrijd had gepland, iets voor jezelf organiseren. Er zijn genoeg leuke routes online te vinden, die je in jouw omgeving kunt lopen. Na die dag kun je rustig aan doen, om vervolgens weer fris en fruitig aan de trainingsopbouw voor je nieuwe doel te beginnen. In het najaar hebben wij weer twee mooie evenementen op de planning staan, de Dam tot Damloop en de TCS Amsterdam Marathon. Wellicht zien we jou hier aan de start?

Tip 8. Maak een lunchwalk

Tijdens het thuiswerken is het goed om je hoofd even leeg te maken. Met collega’s maakte je misschien tijdens de lunchpauze een wandeling, maar ook nu je thuis zit kan dat! Wandelen is een goed alternatief naast het hardlopen. Je bent in beweging en je zorgt ervoor dat je spieren niet acht uur stil staan. Daarnaast is wandelen ook goed voor het hart, immuunsysteem en werkt het tegen depressies. De hardloopschoenen moeten dus even wachten tot vanavond!

Tip 9. Lopen met muziek verbetert prestaties

Uit onderzoek is bewezen dat lopen met muziek prestaties verbetert. Muziek help je namelijk om diep te gaan, omdat je favoriete tracks je afleiden van pijn en vermoeidheid. Wetenschappers durven zelfs te zeggen dat het uithoudingsvermogen met 10% verhoogt wanneer je muziek luistert. Daarbij maakt muziek het ook nog eenvoudiger om een constant looptempo vast te houden en versneld de herstelperiode na een training ook nog eens. Oortjes in, hardloopschoenen aan en naar buiten! Lees hier meer over hardlopen met muziek.

Tip 10. Last but not least

Eigenlijk is deze tip de belangrijkste, slaap voldoende. Rust is super belangrijk om goed te kunnen herstellen na een intensieve training of wedstrijd. Maar ook na een lange dag werken is, een goede nachtrust belangrijk. Tijdens jouw slaap werkt het lichaam aan herstel. Als je merkt dat je lichaam vermoeid is, sla dan een keer een training over of loop minder lang. Je slaapritme heeft ook invloed op het risico van een blessure. Slaap je minder dan 8 uur? Dan heb je ruim 1,5 keer zoveel kans op een blessure. Daarbij komt nog kijken dat een slaaptekort ook nog een eens negatieve impact heeft op je immuunsysteem. Oftewel, slaap voldoende nu je niet uren in de auto naar je werkt hoeft te rijden!